De största bolagen 2015

Samtidigt som tidningarna skriver om olika startups var och varannan dag känns det som att de svenska storbolagen är stabila. Men det är en förrädisk känsla. De företag som är störst idag kan snart vara försvunna. Beviset: endast ett av de tio företag som var störst i Sverige 1911 finns kvar idag.

Den tekniska utvecklingen har drastiskt förändrat förutsättningarna för snart sagt alla företag i världen, oavsett storlek. Inte minst är det svårt för stora företag att anpassa sig. De tillverkare som för några år sen dominerade marknaden för mobiltelefoner har fått se sig omsprungna av smartphonetillverkarna.

Den svenska företagsvärlden ser helt annorlunda ut idag än den gjorde på 1910-talet. Så här såg det ut för 104 år sedan, baserat på företagens tillgångar:

1. Skandinaviska Kreditaktiebolaget
lngår i SEB

2. Svenska Sockerfabriksaktiebolaget
Uppköp tyska Nordzucker

3. Loussavaara-Kiirunavaara AB
l dag helstatliga LKAB

4. Stora Kopparbergs Bergslagsaktiebolag
lngår i Storaenso

5. Bergslagarnes Järnvägsaktiebolag
Uppköp SJ

6. AB Separator
Kvar men heter i dag Alfa Lava

7. Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag
Fusion med Ericsson

8. Uddeholm AB
Uppköp tyska Voestalpine AG

9. AB Stockholms Bryggerier
Uppköp

10. Kopparberg & Hofors Sågverksaktiebolag
Borta

Volvo fanns inte 1911, inte SAAB eller SSAB heller, och Astra, som idag ingår i Astra Zeneca, grundades 1913. En lista över Sveriges 500 största företag finns att läsa här. På internationell nivå ser det likadant ut. Av de 100 bolag som var störst i världen 1912 hade 49 försvunnit – alltså köpts upp eller gått i konkurs – 1995.

Det är viktigt att ta höjd för detta i sin portfölj. Utvecklingen kan gå snabbt och vara obeveklig. Naturligtvis är även storföretagen medvetna om detta. Det blir därför vanligare att stora bolag samarbetar med små startups som kommer med nya idéer och perspektiv. Trots detta kommer alla företag inte att överleva, men de som inleder dessa samarbeten hoppas naturligtvis att just de kommer att bli kvar.

Hur gör Google?

Google är ett intressant exempel. Företaget grundades 1998, och genom att erbjuda en användarvänlig sökmotor som presenterade bra och relevanta resultat, och ett smart sätt att själva tjäna pengar på tjänsten genom annonser, växte man snabbt. Redan 2003 tog svenska Språkrådet upp verbet googla i sin nyordslista.

Idag finns det dock flera verksamheter under Google-paraplyet, som kanske inte ens borde kallas för ett Google-paraply längre. 2015 bildades ett nytt bolag, Alphabet Inc., som fungerar som moderbolag för Google och för flera andra närliggande verksamheter. Sedan några år tillbaka experimenterar man med självkörande bilar, och det finns också ett projekt där man vill ge människor i glest befolkade, fattiga delar av världen tillgång till internet genom ballonger med sändare. Faktum är att Facebook, tillsammans med bl.a. Ericsson och Nokia, arbetar på ett liknande projekt, men med drönare istället för ballonger.

Anledningen till att företagen intresserar sig för att sprida internet till fler är att de då kan få fler användare och kunder. Men det handlar också om att de vill fortsätta att vara relevanta. De här företagen har inte funnits särskilt länge, och de är därför medvetna om att de snart kan vara borta igen. Som investerare bör man tänka likadant.